7 leerkrachten over de start van een bijzonder schooljaar: “We hebben onszelf heruitgevonden”

Na een heftig schooljaar en een zomervakantie die je op z’n minst bevreemdend kan noemen, staan de leerkrachten morgen opnieuw klaar aan de schoolpoort. Het coronavirus is nog lang niet verdwenen, en dus belooft ook 2020-2021 bijzonder te worden. VRT NWS legde zijn oor te luisteren bij 7 leerkrachten en merkte vooral veel veerkracht op: “We hebben veel geleerd uit de lockdownperiode en kwamen er als team hechter dan ooit weer uit”.

Of ze zin hebben in de start van het nieuwe schooljaar is bijna een overbodige vraag. “Ik ben ontzettend blij dat we met de hele groep kunnen starten”, klinkt het bij Isabelle Plasman van Wonderwijs in Brugge. Kelly Nathon, kleuterjuf bij GO! Basisschool De Tandem in Eeklo, treedt haar bij: “We gaan die dag echt in ons opnemen, er is al te veel negativiteit geweest.”

“Leerlingen zijn extra gemotiveerd om terug te komen”

Al neemt juf Kelly ook positieve dingen mee uit de coronacrisis: “We zijn onszelf gaan heruitvinden. Ik heb prachtige dingen gezien die mijn collega’s tot stand hebben gebracht: bundels maken en die rondbrengen met de fiets, het organiseren van babbelboxen,…”. Laurine Hendrickx, die Nederlands en geschiedenis geeft aan het GO! Atheneum in Boom, herinnert zich vooral de veerkracht van haar leerlingen: “Na verloop van tijd vonden we onze weg in dat afstandsonderwijs. Toch ben ik vooral blij dat ik weer fysiek voor de klas mag staan. Ik heb hen gemist, ik hoop zij ons ook. Ik ben er alleszins van overtuigd dat ze extra gemotiveerd zijn om terug naar school te komen.”

Benieuwd hoe de leerkrachten uitkijken naar het nieuwe schooljaar, hoe ze zich hebben voorbereid en welke positieve ervaringen ze meenemen uit het vorige jaar? Bekijk het in de video: