Wij nemen geen risico’s meer.

Deze scholen sluiten nu al de deuren door corona: “Zo kort voor de herfstvakantie willen we geen risico’s meer nemen”

EEKLO –

Doordat steeds meer leerkrachten uitvallen en een veilige werking van de scholen niet langer gegarandeerd kan worden, besloot de directie van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo de deuren te sluiten.

Voor de leerlingen die les volgen op campus De Tandem in de Eikelstraat of naar Leefschool Het Droomschip in de Blakstraat gaan, begint de herfstvakantie twee dagen vroeger dan voorzien. “Noodgedwongen”, zegt directeur van GO! basisscholen Eeklo Kristof De Baere. “Zowel in het Atheneum als in de basisscholen zijn er nauwelijks besmettingen. Niet bij de leerlingen en niet bij de leerkrachten. Toch vielen de afgelopen dagen steeds meer leerkrachten uit, vooral van de basisscholen. Omdat ze om verschillende redenen behoren tot een hoogrisicogroep mogen ze niet meer naar school komen. Daardoor beschikte ik plots over 11 leerkrachten voor 14 klasgroepen.”

Overmacht

Woensdagavond volgde dan spoedoverleg. “Zo snel voor een vervanging zorgen is quasi onmogelijk. En omdat het voor ons geen optie was om de klasbubbels te mengen, was een sluiting de enige optie. Dit is een kwestie van overmacht. Uiteindelijk werd beslist om ook het Atheneum te sluiten. Zo kort voor de vakantie is dit alles het risico niet meer waard.”

De uiteindelijke beslissing viel woensdagavond pas om 18u30. En toen moest het plots heel snel gaan. “We moesten alle leerkrachten én ouders nog op de hoogte brengen. We vonden het belangrijk dat alle ouders werden opgebeld. Alleen al voor het basisonderwijs ging dat om bijna 400 telefoontjes, maar het is gelukt. Een huzarenstukje.”

Begrip en opluchting

“De meeste ouders reageerden begripvol en ook wel opgelucht. Als hun kinderen niet meer veilig naar school kunnen, hebben ze liever dat ze niet meer hoeven te komen. Net als ons vonden de ouders dit de enige juiste beslissing.”

Donderdag en vrijdag wordt in noodopvang voorzien op de scholen. “Daarnaast schakelden we ook onmiddellijk over op afstandsonderwijs. Op dat vlak hebben we tijden de eerste lockdown veel geleerd, dus dat ging heel vlot. Gelukkig zijn we kort voor de herfstvakantie, dus er moet niet veel nieuwe leerstof gezien worden.”

Over hoe het na de vakantie verder moet, is voorlopig uiteraard nog niets geweten. “De situatie verandert tegenwoordig elke dag. We zullen wel zien wat de minister van onderwijs beslist.”

Door Stijn Van De Velde

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201029_95163924